Like
Vakmanschap in de kijker: de Stroopfabriek in Borgloon
01/09/2022
Stroop je mouwen op en duik in het avontuur van de Haspengouwse fruitbeleving!
Bier. Kleding. Juwelen. In de Stadsfabriekjes kan je terecht voor maatwerk van iedere slag. Dit subsidieproject van Stad Genk biedt startende ondernemers de kans om hun creatieve bedrijfsidee werkelijkheid te maken. Laat je (ver)leiden door de vurige passie van echte vakmensen.
Een artisanaal biertje drinken in een eigentijdse bar op nog geen vijf meter van de vaten waar het werd gebrouwen. Het kan bij BRAUW. Ward en Joris ontvangen je met veel passie en plezier in hun stadsbrouwerij in het centrum van Genk. Hun enthousiasme is even bruisend als hun bier. Een gedeelde interesse voor het brouwproces deed hun wegen kruisen. Joris was lesgever van de opleiding Microbrouwerij aan Syntra, Ward een gedreven cursist. “In het middelbaar maakte ik een eindwerk over bierbrouwen. Daar is toen ook een recept uitgekomen. Ik had dus al enige kennis van brouwen. Toen Joris met het concept van een Limburgse stadsbrouwerij kwam, wilde ik meteen mee in zee gaan”, vertelt Ward.
In december 2019 openden ze een pop-up brouwerij in de Genkse Molenstraat. Het bleek een succes en in augustus 2020 besloten ze om de zaak definitief te openen als Stadsfabriekje. “De stad Genk was warm, behulpzaam en zeer gemotiveerd. Dat gaf de doorslag om voor Genk te kiezen”, zegt Ward. Sinds mei 2021 draagt de stadsbrouwerij het UNIZO-label Handmade in Belgium.
Met BRAUW willen Joris en Ward een grijze zone tussen brouwfirma en hobbybrouwer invullen. Mensen kunnen hier hun eigen recepten maken, ze staan zelf achter de ketel. Dat is bij een grote brouwerij niet mogelijk. Daarnaast ligt de minimumhoeveelheid bij BRAUW lager. Dit geeft bierfirma’s de kans om klein te starten of om een nieuw recept te proberen zonder al te veel verlies. Ze brouwen ook voor organisaties die hun eigen bier willen uitbrengen. “Dan zitten we eerst samen om een recept op maat uit te werken. Het is veel interessanter om verschillende bieren te brouwen. Een tripel is lekker, maar wordt ook eentonig na het zoveelste vat. Natuurlijk is een minimum van 500 liter nog vaak teveel voor een particulier, maar onze klanten zijn inventief. Zo hebben we een bier gebrouwen voor vrienden die alle drie vader waren geworden. Hetzelfde bier, elk met een eigen label op de fles.”
De toewijding van de zaakvoerders is absoluut een reden om naar BRAUW te komen. Een uniek biertje drinken tussen de productieketels ook. “Doorgaans wordt er gebrouwen tussen 8 en 16 uur. De bar opent om 14 uur dus er is vaak even een overlapping. Het gebeurt ook dat er in de avond gebrouwen en gebotteld wordt, terwijl de mensen iets komen drinken. Daar krijgen we altijd hele positieve reacties op.” Wie naar het productieproces vraagt, krijgt een bevlogen en gedetailleerde technische uitleg over schroten, maischen, zetmeelketens, warm water, koud water, wort en vooral gist. Het idee van brood uit eigen draf maakt me nieuwsgierig, iets om in de gaten te houden! Ik onthoud dat het hele proces zo’n zes weken duurt en er per week een duizend liter bier op de fles gaat.
Klanten komen naar BRAUW voor de craft bieren. “We brouwen ook tripel of pils voor het bredere publiek maar onze speciaalbieren verkopen het beste. Ik zal die ook altijd aanraden omdat ik er zelf grote fan van ben”, bekent Ward. Met hun eerste zuurbier is BRAUW helemaal klaar voor de zomer. BRAUWSEL #007 werd bereid op basis van melkzuur. "Het is een heel fris bier geworden, ideaal om van te genieten op het terras in de zon. Na twee jaar van coronabeperkingen kunnen we voor het eerst Iedereen Donderdagt en Genk on Stage meemaken. We kijken dus met volle goesting uit naar de zomer!”
Bij Maison GMG is niet alleen het naaiwerk op maat, ook de omgang met haar klanten doet Goele op een heel persoonlijke manier. Hier wandel je met een unieke creatie én een dosis zelfvertrouwen naar buiten. Goele kreeg van de ene dag op de andere een waterballetclub onder haar hoede die voor de jaarlijkse opvoering mooie badpakken nodig had. De nachtenlange stiksessies deden haar beseffen dat dit was wat ze wilde doen.
Ze begon met retouches en ondervond al snel dat iedere vrouw wel iets had waar ze zich voor schaamde. “Eens ze voor de grote spiegel in mijn halletje stonden, was het van Ja, kijk niet naar mijn dikke armen. Goh ik ben toch zo dik geworden. Ik heb dit. Ik heb dat. Nooit zeiden ze iets positief over zichzelf”, zucht Goele. Daarop groeide het idee om een atelier te beginnen waar mensen zich in de eerste plaats comfortabel voelen in de paskamer. Ze greep de kans voor een samenwerking met de stad Genk als Stadsfabriekje dan ook met beide handen.
“Maatwerk gaat verder dan iets maken dat moet passen. Mensen geven hun lichaam en daarmee ook hun onzekerheden bloot. Dat maakt de paskamer een hele intieme zone. Daarom vind ik het belangrijk dat die ruimte er aangenaam en fijn uitziet, dat klanten zich op hun gemak voelen en ervaren dat die onzekerheid niet nodig is. Wij zijn er om de nodige aanpassingen te doen. Veel mensen vergeten dat de kleren hén moet passen, en niet andersom. Ik vind het ook heel belangrijk om de naam van mijn klanten te kennen. Dat is momenteel een nieuwe uitdaging, ik heb iedereen leren kennen met mondmasker en nu heb ik moeite om ze zonder masker te herkennen”, lacht Goele.
Maison GMG biedt naast retouches en herstelling twee diensten op maat aan: bespoke en made to measure. Een bespoke creatie is honderd procent met de hand op maat gemaakt en heel verfijnd afgewerkt. “Die fijne techniek heb ik geleerd van Paul B. Elsen, een modeontwerper die altijd in haute couture huizen in Parijs heeft gewerkt. Op hem val ik terug voor bijvoorbeeld het ontwerp van een bruidsjurk. Hij heeft net dat tikkeltje meer.”
Made to measure start vanuit een basispatroon en wordt nadien afgewerkt op maat van de klant. “Een programma maakt de patronen nadat we de maten van de klant ingeven. Zo kunnen we vrij snel de basis van het kledingstuk maken. Pas vanaf dan komt de meerwaarde van het maatwerk erbij. Hoe meer op maat, hoe hoger de prijs. De klant bepaalt. En natuurlijk wordt de totaalprijs ook beïnvloed door de stof.”
Er kruipt ontzettend veel handwerk in bespoke creaties, maar voor Goele loont elk uur wanneer ze het eindresultaat ziet. Een stuk dat er voor haar uitspringt is een op maat gemaakte herenvest met gilet in Engelse tweed. Een visgraatmotief in het naaiwerk dat in elk detail doorloopt. Een voering van paisley. Paardenhaar als versteviging tussen de voering en de buitenstof. Paardenhaar? Ja, ik leer dat paardenhaar een vest meer body geeft en de kraag mooi laat rollen. Het wordt met de hand blind vastgezet voor meer stevigheid. “Het hele stuk straalt afgeliktheid uit. We hebben er dan ook vier volle dagen werk aan gehad”, lacht Goele.
“Ik betrap mezelf erop dat ik op straat kijk naar hoe de kleding van de mensen zit. Die broek is te lang. Dat hemd zit niet goed. Dat spant teveel. Dat trekt daar. Dan heb ik zin om die mensen mijn kaartje te geven (lacht). Of wanneer ik op vakantie ben en eindeloos stoffen kan bekijken, soms tot vervelens toe van mijn gezelschap. Maar ik kan het niet loslaten. Dit wil ik blijven doen.”
Uniek is bij Goudskool een understatement. Dankzij toegewijde vakkundigheid en passionele creativiteit maakt Jill in haar atelier originele juwelen van prachtige materialen en een mooi verhaal. En dat doet ze nergens liever dan in Genk. Met de naam Goudskool verwijst Jill bovendien naar het verleden van de mijnstad.
Als kind volgde Jill twaalf jaar les aan de Kunstacademie van Genk. Daarna koos ze voor de secundaire studie Artistieke Opleiding aan de Genkse Kunstschool. Intussen heeft ze een Master juweelontwerp en edelsmeedkunst op zak. Daar leerde Jill veel meer dan gewoon juwelen maken. 3D tekenen, laser snijden en smeden hebben voor haar geen geheimen meer. Een aantal bijkomende opleidingen later ging ze juwelen ontwerpen in bijberoep, maar haar passie vroeg meer energie dan ze kon geven naast een fulltime job. “Net op het moment dat ik door de bomen het bos niet meer zag, las ik een artikel over het Stadsfabriekjesproject en kwam het pand van juwelier Romano in de Molenstraat vrij”, vertelt Jill. “De steun die ik van de Stad Genk kreeg als jonge ondernemer, is met geen goud te betalen.”
Jill kent de kneepjes van het vak. Na haar master volgde ze bijkomende stages om zich verder te specialiseren, waaronder edelsteen zetten, herstellingen, parel opknopen en verloren wastechniek. Verloren wat? “Dat is een techniek om juwelen in edelmetaal te gieten”, legt Jill uit. De jonge onderneemster noemt zichzelf liever goudsmid dan juwelier. In samenspraak met haar klanten creëert ze unieke juwelen op maat. Daarnaast kan je bij Goudskool ook terecht voor allerhande herstellingen en de herwerking of verkoop van oud goud.
“Mensen mogen mij alles vragen: ik begeleid hen met veel plezier in hun zoektocht naar het juiste materiaal, binnen een afgestemd budget. Steentjes kiezen uit een boekje vind ik vreselijk, de kleur ziet er gedrukt op papier nooit uit zoals in het echt. Smaragd, saffier, robijn: ik laat alles op vraag gewoon naar hier komen.” De edelstenen worden zorgvuldig uitgekozen en allerhande gepersonaliseerde graveringen zijn mogelijk. “Ook het verwerken van assen of moedermelk in het juweel is voor mij geen probleem”, zegt Jill.
Als docent bij Syntra wil Jill haar liefde voor het vak doorgeven aan de volgende generatie. Ze hecht belang aan de traditionele technieken maar hamert ook op de waarde van eigenheid. “Ik ga de klassiekers als gegraveerde kinderarmbandjes en trouwringen zeker niet uit de weg, maar zal er wel altijd een persoonlijke kwinkslag aan geven.”
Benieuwd welk talent er zich nog meer ontvouwt in Genk Centrum? Op Genk.be vind je een overzicht van alle Stadsfabriekjes. Plan snel een bezoek en wordt verwend, verwonderd, verliefd.