16-07-2020

UITGETEST: op paardrijvakantie in Limburg

“Het is ondertussen een jaarlijkse traditie bij ons op stal dat we een weekend met de paarden op vakantie gaan!” Aan het woord is Julie, 24 jaar en zot van paarden. “Het was wel de eerste keer dat we Limburg uitkozen als bestemming, dus we waren allemaal heel benieuwd of het echt dé paardenprovincie is.”

Weekend weg met de paarden

“Als je twee dagen lang met je paard op pad bent, dan leg je best wat kilometers af. We kiezen onze bestemming daar uiteraard wel op uit. Het is niet zo fijn als je na een rondje van 20 kilometer al klaar bent. Vorig jaar kreeg ik bij de Hippo Revue ook de ruiterkaart van Limburg in handen en zag ik dat het ruiterroutenetwerk maar liefst 650 kilometer lang is en dat het ook aansluit bij Antwerpse en Nederlandse ruiterpaden. Dat was eigenlijk wat ons overtuigde om met de paarden naar Limburg af te zakken.

Met een groepje van vijf mensen en vijf paarden is het niet altijd even gemakkelijk om een goede overnachtingsplek te vinden. Maar hier was dat helemaal geen probleem, op paardenprovincie.be vonden we een overzicht van alle logies waar paarden ook welkom zijn. We boekten een verblijf in een supermooi hotel. Vandaaruit vertrekken genoeg ruiterpaden om ons een weekend lang te amuseren.”

Draven door waterplassen

“Ook al duurt de rit met de trailer niet heel lang, eens aangekomen zijn de paarden toch blij dat ze hun benen kunnen strekken in de paddock. Bij het inchecken krijgen we meteen enkele leuke tips mee van de uitbater. De eerste rit staat al diezelfde namiddag op de planning. We houden het bij een kortere tocht om de omgeving al wat te verkennen. Dichtbij het hotel komen we een waterplas tegen, ideaal om pootje te baden.

De dag sluiten we af met een lekker avondmaal in de brasserie van ons hotel. Vanuit de grote veranda zien we de paarden knabbelen aan hun hooi. Moe en voldaan gaan we naar onze kamers, maar niet nadat we eerst de paarden een goede nacht gewenst hebben.”

Een stevige dagtocht voor de boeg

“De volgende ochtend zijn we vroeg wakker. Ik pik een appel mee van het ontbijtbuffet voor mijn paard. Tegen tien uur staan de paarden opgezadeld klaar voor onze dagtocht. De hoteluitbater had ons gisteren het handige advies meegegeven om onze route op voorhand uit te tekenen via de online routeplanner. Zo zouden we de hele tocht kunnen plannen, weten we waar we kunnen pauzeren en zouden we niet ineens verdwalen. Vijfitig kilometer leggen we vandaag af, best wel een pittige tocht, maar gelukkig zijn onze paarden doorgewinterde buitenritpaarden.

Na twee uur in het zadel begint de honger op te komen. Net op tijd komen we aan de op de pleisterplaats tussen knooppunt 60 en 38. We stijgen af, binden onze paarden vast en genieten van ons lunchpakket op de picknickbank midden in de natuur. Heb ik al gezegd dat het hier echt prachtig is?”

Groep ruiters in een natuurgebied in Limburg

In volle galop door de Limburgse natuur

“In de namiddag drijven we het tempo af en toe wat op. Op de lange, rechte ruiterpaden is het heerlijk om voluit te galopperen. De paarden vinden het geweldig om tegen elkaar te racen. Wanneer we bijna rond zijn, zien we dat er langs de route een frituur ligt, eentje met een parking voor paarden. Daar moeten we geen twee keer over nadenken. Een grote met mayonaise voor mij alsjeblieft!

De laatste kilometer doen we rustig aan, de paarden zijn nog fris genoeg, maar wij beginnen de lange dag in het zadel toch wel te voelen. Goedgemutst komen we aan bij ons hotel. Dit was een fantastisch mooie rit. Nadat we de paarden naverzorgd en met een flink gevuld hooinet op stal gezet hebben, frissen we onszelf op, want het volgende op het programma is een lekker diner in het hotelrestaurant.  Hier kijk ik naar uit, want ondanks het frietje onderweg heb ik serieus honger.”

Groep ruiters in een natuurgebied in Limburg

Magisch einde van het weekend

“De laatste dag van ons verblijf staan we voor dag en dauw op om een ochtendrit bij zonsopgang te kunnen maken. We houden het bij een kort stapritje van ongeveer een uur. Onderweg nemen we de tijd om veel foto’s te maken bij dit speciale licht. En dan zit het weekend er alweer op. Onze vakantie in Limburg heeft alle verwachtingen ingelost. Mooie ruiterpaden in het groen en goede voorzieningen voor zowel mens als paard. Wij zijn fan!”