PERSBERICHT:  Limburgs toerisme floreert ook deze zomer

Goede vooruitzichten zomervakantie bevestigen topcijfers van de twee voorgaande zomers

Hasselt | 30 juni 2023

Met de zomervakantie in aantocht, voerde Visit Limburg ook deze keer een bevraging uit bij de Limburgse toeristische sector. Daaruit blijkt dat het dichtbijtoerisme floreert. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg: “Vakantie in eigen land piekte noodgedwongen in coronatijd. De vraag leefde of het dichtbijtoerisme ook nadien zou standhouden. En het antwoord is volmondig ja. De waardering voor Limburg blijft toenemen, ook nu mensen weer de hele wereld kunnen rondreizen. De bezettingsgraad voor juli ligt met 58,8% op een gelijkaardig niveau als vorig jaar in de aanloop naar de zomervakantie. En je moet weten dat het vorig jaar een topzomer was. Ook toen werd dat percentage doorheen de zomer verder aangevuld met last-minutes.”

Kortom, het Limburgs toerisme boert goed. “We bouwen voort op stevige fundamenten”, dixit Igor Philtjens. “Na het uitstekende voorjaar, kijken we uit naar een veelbelovende zomer die volledig in lijn ligt met de vorige twee topzomers. En dat is voor ons heel positief nieuws. Zeker als je de context in rekening brengt. Het weer valt niet te voorspellen, er is een trend naar meer kortere vakanties buiten het seizoen en ook het internationaal reizen bevindt zich weer op pre-corona-niveau. Desondanks kiezen heel wat toeristen ook tijdens de zomerperiode voor Limburg om er te genieten van onze legendarische gastvrijheid, onze gevarieerde landschappen en authentieke belevingen, ver weg van het massatoerisme.”

Cijfers in lijn met vorig jaar
Zoomen we verder in op de verblijfsduur van de toeristen in Limburg en de gemiddelde gezelschapsgrootte deze zomer, dan zien we dat ook deze cijfers perfect in lijn liggen met vorig jaar. Voor juli 2023 duurt een gemiddeld verblijf 4,9 nachten (cfr. 5,0 vorig jaar). De gemiddelde gezelschapsgrootte bedraagt 3,6 personen (cfr. 3,7 vorig jaar).

Jeugdlogies volledig volzet
De impact van het inkorten van de Waalse zomervakantie (van 8 juli tot 27 augustus) op de Limburgse jeugdlogies lijkt onbestaande. Maar dat is te verklaren door het feit dat deze reeds volzet waren. In eerdere berichtgeving werd vermeld dat veel Waalse jeugdgroepen vrij last-minute op zoek moesten naar een nieuwe boekingsdatum vanwege de ingekorte zomervakantie. Voor de jeugdlogies geldt immers dat deze tijdens de zomerperiode al zeer lang op voorhand volgeboekt zijn. Boekingen worden vaak een jaar of zelfs jaren op voorhand vastgelegd. En aangezien de jeugdlogies al helemaal volzet waren, konden ze geen nieuwe boeking plaatsen en was er dan ook geen effect waarneembaar. Igor Philtjens: “Mogelijk merken we het effect van meer Waalse groepen in juli pas volgend jaar, wanneer ook zij langer op voorhand hebben kunnen zoeken naar een kampplaats. Voor de jeugdkampen is het vanaf de tweede week van juli sowieso al de drukste periode, augustus is minder populair vanwege het gebrek aan leiding/monitors door eventuele herexamens. Er gaat dus mogelijk nog meer druk ontstaan op de topperiode in juli in de toekomst."

Early birds
Uit de bevraging blijkt verder dat het vroegboekfenomeen weer opleeft. “Ook in Limburg genieten we mee van die tendens”, gaat Igor Philtjens door. “Nu corona voor de meeste Belgen geen issue meer is, heeft men zijn vertrouwde reisgewoonten weer opgepikt. Vroeg boeken zit weer in de lift en dit het hele jaar door. Voor juli ontving bijna 80% van de logies het meest aantal boekingen minstens een maand op voorhand. Het aandeel dat minstens een maand op voorhand geboekt heeft, ligt 8,3% hoger dan voor de zomer van 2022. Toen bedroeg dit percentage 70,2%.”

Stabiel ondernemersvertrouwen
Die evolutie geeft de sector meer gemoedsrust en dat vertaalt zich in een stabiel vertrouwenscijfer. Want uit de bevraging leiden we af dat de sector de toekomst positief tegemoet ziet. “De goede cijfers doorheen het hele jaar en de veelbelovende cijfers voor deze zomervakantie, geven stabiliteit aan de sector van het toerisme. En dat komt tot uiting in het ondernemersvertrouwen dat ook flink op niveau blijft. Met een gemiddelde score van 7,6/10 zien de meeste toeristische ondernemers de toekomst positief tegemoet. Seizoenspreiding blijft belangrijk, want we willen gaan voor een weldoordacht toerisme als middel voor meer welvaart en welzijn: een toerisme dat goed is voor onze gasten en voor de Limburgers”, besluit Igor Philtjens.

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:

Perscontact Visit Limburg: sally.schorpion@limburg.be, T +32 476 76 08 00

Missie Visit Limburg:
Onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren.