PERSBERICHT: Limburgs toerisme beleeft normale herfstvakantie

Hasselt | 7 november 2022

De bezetting in de Limburgse verblijven deze herfstvakantie is vergelijkbaar met die van de succesvolle jaren van voor de pandemie. De bezettingsgraad van 50,8% ligt in lijn met de 50,0% van 2019. Ook voor de attracties kwamen de reservaties vlot binnen. Dit blijkt uit de laatste trendpeiling van Visit Limburg bij de partners uit de toeristische sector. Dankzij het mooie weer kwamen er aan het begin van de vakantie nog heel wat last minute reservaties bij’, vertelt Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. ‘We kijken dus naar een herfstvakantie die verloopt volgens de norm, en dat is gezien de economische situatie vooral positief.’

Genieten van het najaar
De herfstpracht van de Limburgse natuur trekt heel wat gasten aan, maar ook het culinaire aanbod en de bijzondere beleving in de logies en attracties maken Limburg aantrekkelijk als najaarsbestemming. Igor Philtjens: ‘Mensen gaan weg van de massa, op zoek naar een bijzondere bestemming. En laat dat nu net zijn waar Limburg voor staat: een betekenisvol, gevarieerd aanbod, met veel mogelijkheden tot ontspanning op de fiets- en wandelpaden door onze landschappen.’

Dat Limburg in trek blijft, bevestigt zich in de cijfers. De gemiddelde bezettingsgraad van 50,8% zit op het niveau van voor de pandemie. Voor 3 op de 4 logiesuitbaters verliep deze vakantieperiode minstens even goed als vorig jaar. Het zijn vooral de hotels die het met een bezetting van bijna 60% goed doen. Bij de vakantiewoningen en kamergerelateerde logies ligt de bezettingsgraad met respectievelijk 58,7%  en 36,7% wat lager dan gewoonlijk. Voor de vakantieparken (82,2%), kampeerlogies (27,5%), jeugdverblijven (45%) en gastenkamers (33,3%) zien we te verwachten gemiddeldes voor het seizoen.

Normale situatie voor attracties
Ook bij de dagattracties kijken de meesten weer naar een situatie die doorgaans normaal is voor de herfstperiode. Waar hun bezoekersaantallen de voorbije twee jaren door veiligheidsmaatregelen werden afgeremd, werkt iedereen weer op volle kracht. De meeste attracties merken niet meteen een impact van de economische situatie op het gedrag van hun gasten. Ze nemen wel zelf maatregelen om energie te besparen door het verbruik te verminderen of door structurele werken uit te voeren. Men wil vooral dat de gasten niet aan comfort moeten inboeten. De meeste attracties zien de toekomst ondanks de situatie nog heel positief tegemoet.

Stijgende kosten
Sommige logiesuitbaters geven wel aan dat ze een vertraging zien in de boekingen voor de laatste maanden van het jaar. De voornaamste reden daarvoor is de onzekere economische situatie door de gestegen energieprijzen en inflatie. Mensen reserveren later, annuleren vaker en lijken minder te besteden tijdens hun vakantie. Hierdoor aarzelen de meeste uitbaters nog in het doorrekenen van de gestegen kosten. Ze werken met gedeeltelijke prijsverhogingen, bijvoorbeeld door energiekosten apart aan te rekenen, geen laagseizoenprijzen meer aan te bieden of de extraatjes weg te laten. Een kwart van de uitbaters plant om langer te sluiten in het koude laagseizoen of enkel in het weekend te openen, om zo op energie te besparen. Door de situatie ligt het vertrouwenscijfer bij de sector met 6,8 eerder aan de lage kant.

Samen versnellen
De situatie verandert voortdurend en dat vraagt enorme flexibiliteit van de sector. ‘We mogen niet vergeten dat onze gastheren grote inspanningen hebben geleverd de voorbije jaren,’ vertelt Igor Philtjens. ‘Na de pandemie en lockdowns volgde een stevige relance. De Limburgse sector herstelde sneller dan de rest van Vlaanderen. Dus ook met deze economische situatie zullen we omgaan. We weten niet hoe groot deze crisis is, noch wanneer ze afloopt. We weten wel dat Limburgers samen versnellen in moeilijke momenten. Onze sector is klaar om van 2023 weer een succesvol toeristisch jaar te maken’, besluit Igor Philtjens.

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:
Perscontact Visit Limburg: Jeroen Luys, jeroen.luys@limburg.be, M +32 471 39 81 73 (ad interim)

Missie Visit Limburg:
Onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren.