PERSBERICHT: Visit Limburg maakt van Haspengouw culinaire hotspot
Europees project voor ontwikkeling van culinaire streekidentiteit gaat van start met netwerkevent.
Wilderen | 6 februari 2023
Visit Limburg gaf deze maandag het startschot voor het project ‘Culinair ondernemerschap Haspengouw’ met een netwerkmoment voor lokale horeca-ondernemers in brouwerij en distilleerderij Wilderen. Visit Limburg wil met behulp van Europese middelen Haspengouw als culinaire regio op de kaart zetten. Het uitwerken en implementeren van de culinaire streekidentiteit van Haspengouw en deze via een eigen Gault&Millau gids in de markt zetten, staan alvast op de agenda. ‘Dit project betekent een grote hefboom voor de lokale en regionale economische ontwikkeling van ons toerisme,’ vertelt Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg. ‘Het geeft ons de kans om de culinaire rijkdom van Limburgs Haspengouw nog beter te serveren aan een bredere groep gasten en zodoende meer return te generen voor onze ondernemers.’
487.526,40 Europese subsidie
Het project ‘Culinair ondernemerschap Haspengouw’ zet in op de ontwikkeling van een eigen, culinaire streekidentiteit en -beleving. Visit Limburg wil met lokale overheden, telers, producenten, gastheren en restauranthouders komen tot unieke culinaire ervaringen in heel Haspengouw. Het moedigt toeristische ondernemers aan om met streekeigen producten aan de slag te gaan en zo het vruchtbare landschap en lokale vakmanschap beleefbaar te maken voor gasten en bewoners, van het gastronomische restaurant tot de authentieke dorpsbistro. Zeker voor de fruittelers uit de streek die het water aan de lippen hebben door de veel te lage prijzen die ze betaald krijgen voor hun fruit, is dit een mooie bijkomende waardering. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, kortweg EFRO, betoelaagt het project met 487.526,40 euro, bovenop de 731.289,60 euro aan provinciale middelen. ‘Een significant bedrag, maar het toeristisch potentieel van dit project is even aanzienlijk’, vertelt Igor Philtjens. ‘Het Haspengouwse terroir is het jaar rond belevingsvol, van oogst over bloesem tot hoogzomer. Door onze culinaire troeven uit te spelen hebben we een grote troef in handen voor de verlenging van het toeristische seizoen, ook meerdaags.’
Partnerwerking
Visit Limburg zet al geruime tijd en met succes in op het partnermodel waarbij publieke en private toeristische partners hun krachten bundelen. ‘Door samen onze sterkste troeven uit te spelen, kunnen we veel meer bereiken,’ verklaart Igor Philtjens. ‘In dit project willen we met de toeristische ondernemers onze culinaire sterktes in kaart brengen, verder uitbouwen en promoten.’ Meer dan 60 Haspengouwse ondernemers verzamelden daarom deze maandag in Brouwerij en distilleerderij Wilderen om te luisteren naar de opzet van het project. Het projectteam laat zich begeleiden door externe deskundigen in culinaire expertise, hospitality en merkontwikkeling. Bovendien komt er een aparte Haspengouwse Gault&Millau streekgids, wat alvast het belang en potentieel van de regio als culinaire hotspot onderstreept.
Het ondernemerskoppel Roniek Van Bree en Mike Janssen van Brouwerij en distilleerderij Wilderen is blij met het initiatief. “Gasten komen van heinde en verre naar hier om te genieten van al de smaakvolle producten die onze vruchtbare streek te bieden heeft. Dat we samen met onze Haspengouwse collega’s uit de horecasector hier onze schouders onder kunnen zetten, maakt dat we Haspengouw als culinaire bestemming naar buiten kunnen dragen en verder op de kaart kunnen zetten bij gasten die op zoek zijn naar een authentieke culinaire beleving.”
Marica Nicque van B&B de Ruttermolen uit Tongeren zet sterk in op het aanbieden van lokale streekproducten. “We merken dat onze gasten dit erg appreciëren. Zo maken we zelf al heel wat producten: van confituur waarvoor we de vruchten bij de lokale boeren halen, over zelfbereid ijs met melk van de boer om de hoek, tot en met de streekbiertjes en lokale wijnen voor bij het diner. Al deze producten zijn ook beschikbaar in ons winkeltje en via onze webshop. Het gebeurt meermaals dat gasten deze producten mee naar huis nemen als aandenken of als geschenkje voor de thuisblijvers. Ook achteraf krijgen we van diezelfde gasten vaak online bestellingen binnen.”
In het spoor van de fiets
Het initiatief kadert in de bredere strategie van Visit Limburg die betekenis geeft aan het lokale verhaal en dat aanbod vervolgens verbindt via hoogwaardige wandel- en fietsroutes. Daarom ontwikkelt Visit Limburg in parallel met dit culinaire project nieuwe fietsbelevingen in Haspengouw, zoals de Fruitroute en Fietsen onder de Grond in het Mergelland. ‘Door bijzondere ervaringen te ontwikkelen, kunnen we onze gasten hartelijke ontmoetingen serveren met de streek en haar bewoners. We bouwen ons aanbod vanuit onze identiteit en gaan zo voor een toerisme dat goed is voor onze gasten en voor de Limburgers zelf’, besluit Igor Philtjens.
EINDE PERSBERICHT
NIET VOOR PUBLICATIE
Perscontact Visit Limburg (ad interim): Jeroen Luys, jeroen.luys@limburg.be, M +32 471 39 81 73
Missie Visit Limburg:
Onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren.