PERSBERICHT: TOERISME LIMBURG TRAPT TOERISTISCH WERKJAAR 2019 AF MET NIEUWE WEBSITE EN INSTAPCAMPAGNES

 

25 september | Hasselt

Vandaag verzamelt de toeristische sector in hartje Limburg voor het jaarlijks Sectormoment van Toerisme Limburg. Dé start van het toeristisch werkjaar 2019. Onder het motto ‘samen werken voor contente mensen’ willen Toerisme Limburg en haar partners volgend jaar nóg meer gasten prikkelen om Limburg te ontdekken. Igor Philtjens, voorzitter van Toerisme Limburg: “Dat lukt wanneer we samen investeren. Limburg is een prachtig veelzijdige bestemming. Door de middelen met onze partners te bundelen, verhogen we onze slagkracht en kunnen we nog meer toekomstige gasten daar samen van overtuigen.” Daarom brengt Toerisme Limburg vandaag bijna 470 toeristische partners samen in Hasselt. Niet alleen om de instapcampagnes voor 2019 voor te stellen. Maar ook om de gloednieuwe website ‘visitlimburg.be’ te lanceren.
 
Toerisme in Limburg boomt dankzij samenwerking
Het gaat goed met het toerisme in Limburg. De toeristische sector realiseerde op vijf jaar tijd een stijging van bijna 20% aankomsten en 18% overnachtingen. En de trend zet zicht voort. Want ook de voorlopige cijfers van 2018 zitten voor alle Limburgse logiestypes in stijgende lijn, zowel de aankomsten (+7,2%) als de overnachtingen (+6,7%). De pijler van dit succesverhaal? Een goede samenwerking tussen alle toeristische partners – publiek én privaat. Daarom stelt Toerisme Limburg voor het vijfde jaar op rij haar instapcampagnes voor. En dat volgens het inmiddels bekende samenwerkingsmodel waarbij Limburgse steden, gemeenten, attractiehouders, logiesuitbaters en horecaondernemers kunnen instappen in campagnes die Toerisme Limburg voorstelt, uitwerkt en ondersteunt. “Ons model is intussen uitgegroeid tot een duurzaam model met een community van bijna 450 partners. Net geen verdriedubbeling sinds de eerste campagnes! De forse stijging bevestigt dat het vertrouwen groot is, dat het model werkt en dat we dankzij samenwerking het verschil maken voor Limburg”, zegt Igor Philtjens.


voorzitter Igor Philtjens lanceert de nieuwe website visitlimburg.be 

Lancering nieuwe website visitlimburg.be
Maar wat goed gaat, kan nóg beter. Daarom schakelt Toerisme Limburg in 2019 nog een versnelling hoger. Door de juiste combinatie van print en online, van bewezen succesformules én van straffe nieuwigheden. De grootste vernieuwing is ongetwijfeld de lancering van de nieuwe website met internationale URL: visitlimburg.be. Een nieuw platform dat ook tal van promotiemogelijkheden voor de toeristische partners biedt. De visuele en interactieve aanpak moet toekomstige gasten nog meer inspireren voor een tripje naar Limburg. Igor Philtjens: “Het speelveld van online wordt steeds groter. De nieuwe website speelt daarop in met content die het toeristisch aanbod bundelt op maat van de gast van vandaag. We zetten sterker dan ooit in op inspirerende storytelling en overtuigende videocontent.” Hét spektakelstuk daarbij is de interactieve videobeleving, die nieuwe websitebezoekers een eerste impressie van Limburg geeft. Door in de huid te kruipen van een personage in een bepaald thema (‘actief’, ‘cultuur’ of ‘met het hele gezin’) kunnen bezoekers naar hartenlust toeristische producten verkennen en opslaan in ‘mijn reis’. Zo stellen ze hun eigen trip door Limburg samen. “Daarmee doet Toerisme Limburg iets uniek op vlak van bestemmingspromotie binnen Europa”, benadrukt Igor Philtjens.
 
Nieuwe Limburg Vakantiegids zet Limburgers centraal
Toerisme Limburg wil ook het unieke karakter van Limburg als toeristische bestemming nog meer uitspelen. Zoals de gezelligheid, de gastvrijheid en het guitig taalgebruik van de inwoners. Daarom staan in 2019 de Limburgers zelf centraal. Want zij zijn de beste ambassadeurs. Niet alleen online delen Limburgers hun persoonlijke tips via videoverhalen. Ook in de Limburg Vakantiegids, hét paradepaardje van Toerisme Limburg, spelen deze ambassadeurs in 2019 een belangrijke rol. Via 10 verschillende covers zal telkens een andere Limburger de lezer welkom heten. Igor Philtjens: “De Limburg Vakantiegids blijft populair. Hij is intussen in heel Vlaanderen bekend. De editie van 2018 (op 400.000 exemplaren) is amper acht maanden na de lancering bijna volledig verdeeld. En de reacties blijven positief. Dat blijkt uit een onderzoek van ons Kenniscentrum bij meer dan 3.000 ontvangers van de gids.” De gids krijgt van hen een mooie totaalscore van 8,5 op 10. Bijna iedereen (97%) bewaart de gids nog ergens in huis en gaat hem ook aanbevelen aan anderen (99%). “Bemoedigende cijfers, zeker omdat de positieve beoordeling zich ook vertaalt in effectieve acties door de lezers. Meer dan de helft (63%) heeft al een meerdaagse vakantie in Limburg gepland of achter de rug. En ruim negen op tien (93%) een daguitstap. Allemaal geïnspireerd door onze gids! Daarom brengen we ook in 2019 weer een nieuwe editie uit”, aldus Igor Philtjens.
 
Blijven investeren in communicatie én in de sector
Ook andere sterkhouders onder de instapcampagnes van Toerisme Limburg worden in 2019 herhaald. Zoals de ‘Op en top Limburg’ magazines in het voor- en najaar. Al deze communicatie-uitingen gebeuren in drie waves: ‘actief ontdekken’, ‘familie’ en ‘city, cultuur en lifestyle’. Door grote oplages en een breed bereik in print, in combinatie met doelgerichte online campagnes, streeft Toerisme Limburg opnieuw naar maximale impact voor alle partners. Igor Philtjens: “Nog meer gasten prikkelen om Limburg te ontdekken én het toeristisch seizoen in Limburg verlengen tot 365 dagen. Daar blijven we samen voor gaan.” Om dat doel te bereiken, wil Toerisme Limburg haar partners ook laten groeien. Daarom startte de organisatie dit jaar samen met de provincie een professionaliseringstraject en een investeringsfonds op. Bijna 50 logiesuitbaters, die het traject intussen al met succes hebben afgerond, ontvangen tijdens het Sectormoment hun certificaat. “In 2019 blijven we investeren in professionalisering. Want dankzij logies met nog meer comfort en nog hogere kwaliteit krijgen onze gasten een maximale beleving. Zo boeken ze hun volgende verblijf al bij het uitchecken”, besluit Igor Philtjens.


 


Beeldmateriaal van het sectormoment kan u downloaden via 
visitlimburg.be/pers/sectormoment18    

 
EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE
Perscontact Toerisme Limburg: Leentje Verlinden, +32 11 30 55 71, mobiel +32 478 91 91 46, leentje.verlinden@limburg.be
 
Missie Toerisme Limburg:
Met publieke en private actoren binnen de vrijetijdseconomie een marktgericht, kwaliteitsvol, attractief en duurzaam toerisme ontwikkelen en stimuleren. Daarbij streven we naar meerwaarde voor alle toeristische actoren en positioneren we Limburg als een sterk merk en als een onderscheidende toeristische bestemming in het hart van Europa.


 Volg ons op twitter | Like ons op facebook | Bezoek onze perssite 


Schrijf je uit op deze mailing |Bekijk in je browser