PERSBERICHT: ZOMERVAKANTIE GOED VOOR 1,3 MILJOEN OVERNACHTINGEN IN LIMBURG

PERSBERICHT: ZOMERVAKANTIE GOED VOOR 1,3 MILJOEN OVERNACHTINGEN IN LIMBURG

4 september 2018 | Hasselt

De Limburgse logiesuitbaters blikken zeer tevreden terug op de voorbije zomervakantie. Met name dankzij het uitzonderlijk mooie weer. Dat blijkt uit een recente bevraging van Toerisme Limburg bij de sector. Igor Philtjens, voorzitter van Toerisme Limburg vzw: “Bijna acht op tien logiesuitbaters heeft tijdens de zomermaanden evenveel of zelfs meer gasten ontvangen dan vorige zomer. In juli en augustus hebben naar schatting bijna 325.000 toeristen ‘ingecheckt’ in onze provincie, goed voor ruim 1,3 miljoen overnachtingen en meer dan 125 miljoen euro omzet door verblijfstoeristen.”
 
Topzomer voor Limburgse waterattracties
Ook de Limburgse attractie-uitbaters zijn over het algemeen bijzonder tevreden. Het warme weer had namelijk een tweedelig effect. Enerzijds beleefden veel buitenattracties een topzomer. Vooral de wateractiviteiten, zoals: Terhills Cablepark, Kajak Maasland, de fluisterboten op de Maas en de openluchtzwembaden. Anderzijds zochten heel wat mensen binnen naar verkoeling wanneer het buiten té warm was. Daardoor kregen ook enkele binnenattracties, zoals Todi Duiktoren en Snow Valley, deze zomer extra bezoekers over de vloer.
 
Ondanks de hitte massaal op de fiets
Ondanks de hitte werd er ook naar hartenlust gefietst in Limburg de voorbije zomervakantie. Igor Philtjens: “Fietsen en wandelen blijven de favoriete activiteiten van onze verblijfsgasten. Dat merken we ook in onze tellingen. In juli en augustus telden we bijna 700.000 fietsers in ons Fietsparadijs. Dik 10 procent meer dan vorige zomer.” Vooral ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk blijkt erg populair tijdens de zomermaanden, ook voordat het wereldbekend werd via TIME Magazine. Vorige zomer werd het fietspad al verkozen tot populairste fietstraject in Vlaanderen. “Dit jaar noteren we bij Fietsen door het Water nog maar eens 18.000 extra fietsers tijdens de zomervakantie, een stijging van 26 procent tegenover 2017. Met de laatste vakantiedag - zondag 2 september - als recorddag van het jaar tot nu toe. Toen passeerden er ruim 3.300 fietsers en wellicht zeker zoveel wandelaars. In totaal staat de teller aan knooppunt 91 nu op een half miljoen fietsers sinds de opening. En dan is het effect van TIME Magazine’s recente ‘World’s 100 Greatest Places’-lijst nog maar net begonnen”, zegt Igor Philtjens.
 
Zomercampagne werpt zijn vruchten af
De extra fietstoeristen in Limburg zijn ook een teken dat de zomercampagne van Toerisme Limburg rond fietsen goed is aangeslagen. “Via die campagne wilden we nog meer gasten, en zeker ook de Limburgers zelf, aansporen om deze zomer de mooiste plekjes in onze provincie met de fiets te ontdekken. En dat heeft duidelijk gewerkt! Sinds de start van de campagne aan het begin van de zomervakantie is onze Limburg Fietsparadijs app bijna 14.000 keer extra gedownload. Dat geeft een nieuw totaal van meer dan 63.000 downloads”, aldus een tevreden Igor Philtjens.
 
Ook na de zomer inzetten op extra toeristen
Dat de zomervakantie ten einde is, betekent zeker niet dat het toeristisch seizoen in Limburg stilvalt. Igor Philtjens: “Om de Limburgse vrijetijdseconomie verder te stimuleren, blijven we vanuit Toerisme Limburg - samen met de Limburgse ondernemers en de 44 Limburgse steden en gemeenten - inzetten op meer dag- en verblijfstoeristen.” Ook buiten de traditionele vakantieperiodes levert Toerisme Limburg samen met de toeristische sector inspanningen om Limburg extra in de kijker te zetten. “Daarom brengen we eind deze week bijvoorbeeld nog een najaarsbijlage uit. In een hoge oplage, bij enkele grote Vlaamse kranten. Ook na de zomer willen we dat de bedden van onze ondernemers vol liggen. Want meer toeristen betekent meer omzet voor de ondernemers en dus meer jobs”, besluit Igor Philtjens.
 
 

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:
Perscontact Toerisme Limburg vzw: Leentje Verlinden, +32 11 30 55 71, mobiel +32 478 91 91 46, leentje.verlinden@limburg.be
 
Missie Toerisme Limburg vzw
Met publieke en private actoren binnen de vrijetijdseconomie een marktgericht, kwaliteitsvol, attractief en duurzaam toerisme ontwikkelen en stimuleren. Daarbij streven we naar meerwaarde voor alle toeristische actoren en positioneren we Limburg als een sterk merk en als een onderscheidende toeristische bestemming in het hart van Europa.