PERSBERICHT: Limburgs toerisme floreert in paasvakantie

Verdubbeling van aantal overnachtingen en aankomsten t.o.v. 2021

Hasselt | 3 april 2022

Niet alleen de bloesems, maar ook het Limburgs toerisme staat in volle bloei deze paasvakantie. Dat blijkt uit een bevraging van Visit Limburg bij de Limburgse toeristische sector naar aanleiding van de start van de paasvakantie. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg: “We kennen voor het eerst sinds twee jaar een min of meer normale paasvakantie. Met een gemiddelde bezettingsgraad van 53,1% en ruim 316.000 overnachtingen bij de logies is het duidelijk dat gasten deze paasvakantie betekenisvolle ervaringen willen opdoen in Limburg. Samen met onze partners hebben we goesting in een nieuwe golf gastvrijheid en hartelijke ontmoetingen met onze gasten.”

Ruim 316.000 overnachtingen
Deze paasvakantie ziet Limburg het aantal overnachtingen en aankomsten bijna verdubbelen ten opzichte van 2021. Zo tekent de provincie ruim 316.000 overnachtingen en meer dan 104.000 aankomsten op.

Deze paasvakantie ligt de gemiddelde bezettingsgraad op 53,1% bij de logies. Vakantieparken en hotels kennen een mooie bezetting van respectievelijk 81,7% en 48%. Ook jeugdlogies zijn in trek met een bezetting van 49,8%. Vakantiewoningen doen het ook goed, maar hebben met 60% een mindere bezetting dan vorig jaar. “Door de beperkingen in 2021 kozen gasten toen vaker voor een verblijf in vakantiewoningen vanwege het afgezonderde karakter en de eigen kookmogelijkheden”, verklaart Igor Philtjens. Kampeerlogies tekenen deze paasvakantie een lagere bezettingsgraad op van 28,3%, maar zij zijn dan ook weersafhankelijk. Positief is wel dat gasten een nacht langer verblijven in kampeerlogies dan vorig jaar.

Landschap Visit Limburg

Samenzijn
“Wie Limburg zegt, zegt hartelijke ontmoetingen en samenzijn. Iets wat we de afgelopen jaren vaak hebben moeten missen. Nu het terug mag, zien we de gemiddelde gezelschapsgrootte in de paasvakantie groeien van 3,1 in 2021 naar 4,7 in 2022”, vertelt Igor Philtjens.

Nieuwe uitdagingen
“Door krachten en middelen te bundelen en écht naar elkaar te luisteren, hebben we de coronapandemie samen getrotseerd. Helaas liggen er met de huidige energiecrisis, de fors stijgende prijzen en de aanhoudende situatie in Oekraïne alweer nieuwe uitdagingen op ons pad. Dat doet de onzekerheid bij onze partners en de voorzichtige terughoudendheid bij onze gasten opnieuw rijzen”, zegt Igor Philtjens.

3 op de 10 logiesuitbaters geeft namelijk aan dat ze impact voelen van de stijgende prijzen op het aantal boekingen. Waar meer dan de helft van de uitbaters de oorspronkelijke prijzen aanhoudt, rekent 6,2% de prijsstijgingen wel volledig door aan hun gasten. 33,5% houdt het op een gedeeltelijke prijsverhoging om de (energie)prijzen te compenseren.

Doorkijkkerkje Borgloon

Bloesemtoerisme
De paasvakantie valt dit jaar mooi samen met de bloei van de bloesems. De vroege kersensoorten en de perenbomen beginnen op dit moment te bloeien. Ook al wordt een volle bloei pas verwacht rond 10 april, toch zagen de Japanse Tuin in Hasselt en de Bloesembar in Sint-Truiden in het weekend van 26 en 27 maart al een toestroom van bezoekers.

Ook in Bokrijk staat er deze paasvakantie heel wat te gebeuren. “Het Openluchtmusem heeft opnieuw de deuren geopend. Daar ontdek je verschillende vakmanschappen dankzij inspirerende demonstraties. We organiseren ook een QR-luistertocht in paasthema. Zondag 17 en maandag 18 april worden erg bijzonder in Bokrijk, want dan beleef je een paasfeest zoals dat honderd jaar geleden gebeurde. Ook de museumboerderij opent met tal van oude erfrassen. Ze zijn gestald in en rond de pas gerestaureerde vierkantshoeve uit Sint-Truiden”, aldus Igor Philtjens.

Haspengouw

Gasten inspireren
Visit Limburg trapte het toeristische seizoen af met een nieuw magazine, een sterke bestemmingspromotie en een opgefriste fietskaart. “Om onze Limburgse gastvrijheid tastbaar te maken, hebben we het nieuwe magazine Gast gelanceerd. Want gastvrijheid, dat zit in ons DNA. In Gast brengen we verhalen over betekenisvolle ervaringen. Weg van spektakel, gericht op inhoud die raakt. Niet alleen onze gasten, maar ook de Limburgers zelf kunnen er inspiratie in vinden”, besluit Igor Philtjens. “Verder zijn we ook gestart met onze nationale campagne met de stem van Matteo Simoni, die klinkt op radio en in onze videospot. De campagne zet de prachtige landschappen in onze groene provincie, de hartelijke ontmoetingen met de Limburgers en het Limburgse vakmanschap in de kijker. En met de vernieuwde fietskaart 2022 - 2023 ligt het beste van Limburg voor je wielen. Met de positieve cijfers voor de paasvakantie kunnen we voorzichtig stellen dat onze verschillende initiatieven hun vruchten afwerpen.”

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:
Perscontact Visit Limburg: Tamara Broos, tamara.broos@limburg.be, T +32 471 80 55 26 (afwezig t.e.m. 30/04/2022)
Ad interim t.e.m. 30/04/2022: Jeroen Luys, jeroen.luys@limburg.be, T +32 471 39 81 73

Missie Visit Limburg:
Onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren.