PERSBERICHT: LIMBURG HAALT MET ‘FIETSEN DOOR HET WATER’ GOUD OP INTERNATIONAL DESIGN AWARDS IN L.A.

4 juni 2018 | Hasselt

‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk behaalt opnieuw internationaal goud. Begin april werd het Limburgse project al bekroond op de World Landscape Architecture (WLA) Awards in Australië. Nu valt de fietsbeleving ook in de prijzen op de International Design Awards (IDA) in Los Angeles. Een van de meest toonaangevende designwedstrijden in Amerika. Igor Philtjens, gedeputeerde van Toerisme en voorzitter van Toerisme Limburg vzw: “Wederom een mooie erkenning voor Limburg! Deze award bevestigt nogmaals dat we onze provincie dankzij dit soort innovatieve fietsbelevingen wereldwijd op de kaart blijven zetten als fietsbestemming bij uitstek.” Het fietspad door het water werd eerste in de categorie ‘Architecture-Landscape’ en klopte daarmee twee ontwerpprojecten van geduchte tegenstanders uit de VS en Taiwan.

De International Design Awards (IDA) worden sinds 2007 jaarlijks uitgereikt in L.A. om legendarische ontwerpvisionairs en opkomend ontwerptalent uit diverse disciplines te erkennen, vieren en promoten. IDA wil de aandacht vestigen op iconische ontwerpen wereldwijd. Deze prestigieuze awards – georganiseerd door Farmani Group – groeiden de voorbije jaren uit tot een van de meest toonaangevende designwedstrijden in Amerika.

3.000 ontwerpen uit 100 verschillende landen
In totaal werden voor deze wedstrijd ruim 3.000 ontwerpen ingediend door bedrijven en ontwerpers uit bijna 100 verschillende landen. Binnen de categorie ‘Architecture-Landscape’ kreeg ‘Fietsen door het Water’ goud van de jury, bestaande uit tientallen internationale experts. Hiermee won de Limburgse fietsbeleving het van projecten uit de VS (‘Boylston Plaza At The Prudential Center’ – een stadsplein met levend windschema in de vorm van een lichtshow) en Taiwan (‘A Green Belt of The City’ – een ecologische stadstuin), respectievelijk de zilver- en bronswinnaars. “We treden met deze overwinning bovendien in de voetsporen van een ontwerpproject uit China (‘The Canadian International School Kunshan’ – de campus van een internationale school). Hét bewijs dat ‘Fietsen door het Water’ een troef is voor Limburg die wereldwijd gezien mag worden”, aldus Igor Philtjens.

IDA design award winner

Blijven investeren én innoveren als Fietsparadijs
Het fietspad door het water voegt een extra dimensie toe aan Fietsparadijs Limburg. Het kadert in de strategie van Toerisme Limburg om een unieke belevingslaag op het fietsroutenetwerk te leggen. Igor Philtjens: “Het fietsroutenetwerk is onze grootste toeristische troef. Daarom blijven we hierin investeren vanuit de Provincie, samen met de 44 steden en gemeenten. Maar om koploper te blijven, moeten we ook innoveren. En dat doen we met een reeks belevingsvolle fietsprojecten, verspreid over de provincie. Zo blijven we bouwen aan het fietsroutenetwerk van de toekomst!” Een strategie die werkt. Dat bewijst het enorme succes van ‘Fietsen door het Water’, met inmiddels al 376.000 fietsers op de teller. En met nu dus ook diverse awards en publieksprijzen in binnen- en buitenland op zak. “Er zijn natuurlijk tal van awards voor dergelijke projecten en er hangt niet meteen een grote prijs aan vast. Maar het belangrijkste is dat deze award opnieuw bevestigt dat we Limburg dankzij dit soort fietsbelevingen nationaal én internationaal op de kaart blijven zetten als innovatieve fietsbestemming.” Eind 2018 volgen nog: ‘Fietsen door de Bomen’, ‘Fietsen door de Heide’ en ‘Fietsen onder de Grond’. “Dergelijke ‘fietslandmarks’ versterken onze vrijetijdseconomie en verzekeren op lange termijn onze status als hét Fietsparadijs”, besluit Igor Philtjens.

Fietsen door het water bij zonsondergang

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:
Perscontact ad interim Toerisme Limburg vzw: Jennifer Dekker, + 32 11 30 57 17, mobiel + 32 494 62 96 27, jennifer.dekker@limburg.be

Beeldmateriaalwww.toerismelimburg.be/nl/pers/fdhw

Missie Toerisme Limburg vzw
Met publieke en private actoren binnen de vrijetijdseconomie een marktgericht, kwaliteitsvol, attractief en duurzaam toerisme ontwikkelen en stimuleren. Daarbij streven we naar meerwaarde voor alle toeristische actoren en positioneren we Limburg als een sterk merk en als een onderscheidende toeristische bestemming in het hart van Europa.