PERSBERICHT: ‘Fietsen door de Heide’ pakt goud met fietsbrug van FSC-hout

‘Fietsen door de Heide’ in het Nationaal Park Hoge Kempen valt opnieuw in de prijzen. De fietsbeleving wint de FSC Project Award België 2021 in de categorie ‘buiteninfrastructuur’. “Het is fantastisch dat de duurzaamheid van onze ambitieuze fietsinvesteringen erkend wordt”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg.

Hartje Nationaal Park Hoge Kempen

“Sinds de opening in juli vorig jaar genoten al meer dan 260.000 fietsers van onze fietsbeleving ‘Fietsen door de Heide’”, zegt Igor Philtjens. Het fietstraject van vier kilometer ligt tussen knooppunten 550 en 551 en voert je dwars door de Mechelse Heide, dat met 700 hectare één van de grootste heidegebieden in Vlaanderen is. Topbeleving is de 300 meter lange houten fietsbrug, als baken in het landschap.

Duurzame beleving

Een magistraal bouwwerk volgens de jury van de FSC Project Award 2021. Binnen de categorie ‘buiteninfrastructuur’ werd ‘Fietsen door de Heide’ dan ook bekroond tot overduidelijke winnaar. Niet alleen omwille van de fietsbeleving, maar vooral ook op vlak van duurzaamheid. De draagconstructie van de fietsbrug is gemaakt van 100 procent FSC Azobé. Voor de wandpanelen werd naaldhout gebruikt, zoals vroeger in de steenkoolmijnen. Een bewuste verwijzing naar onze Limburgse mijngeschiedenis.

Via de award wil FSC België het gebruik van gecertificeerd hout in de bouwsector verder aanmoedigen. De strenge eisen van het FSC-keurmerk en haar geloofwaardigheid worden breed erkend, door zowel milieuorganisaties als sociale en economische actoren. “Dankzij deze award wordt ook de duurzaamheid van onze ambitieuze fietsinvesteringen in de kijker gezet”, aldus Igor Philtjens.

‘Fietsen door de Heide’ werd in opdracht van Visit Limburg uitgevoerd door Besix nv in samenwerking met houtleverancier Wijma Kampen B.V., architecten Maat-ontwerpers en Bart lens en ingenieurs Witteveen+Bos.

Nog meer prijzen

Naast ‘Fietsen door de Heide’ kaderen ook ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk en ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland binnen het belevingsprogramma CyclingSynergy van Visit Limburg. Alle drie de fietstrajecten wonnen de afgelopen jaren al verschillende internationale architectuur- en designwedstrijden. En ook het investeringsprogramma Cycling Synergie zelf won zopas nog de Special Jury Award op de Landezine International Landscape Awards.

Igor Philtjens: “We zijn trots dat onze fietsbelevingen zowel op nationaal als op internationaal vlak in de prijzen vallen. Dit bevestigt dat Limburg toonaangevend blijft als recreatieve fietsbestemming. CyclingSynergy blijft dan ook maximaal inzetten op het uitbouwen van ons fietsroutenetwerk. We kijken dan ook enorm uit naar de toekomstige fietsbelevingen ‘Fietsen onder de Grond’ in Mergelland, het Fruitspoor in het zuiden van Limburg en het Kolenspoor in de Mijnstreek.”

EINDE PERSBERICHT

NIET VOOR PUBLICATIE:

Perscontact Toerisme Limburg (ad interim):
Jeroen Luys, jeroen.luys@limburg.be, M +32 471 39 81 73

Missie Toerisme Limburg:
Onze gasten goesting geven in Limburg en hen betekenisvolle ervaringen bezorgen om zo groei voor ondernemers en return voor de Limburgers te creëren.