PERSBERICHT: Toerisme Limburg trapt jubileumjaar op gang samen met 450 toeristische partners

Heusden-Zolder | 24 september 2019

Vandaag trapt Toerisme Limburg samen met de Limburgse toeristische sector het nieuwe werkjaar op gang. Een jubileumjaar. Want in 2020 bestaat het Limburgse fietsroutenetwerk 25 jaar. Onder het motto ‘samen trappen we door’ blijven Toerisme Limburg en de toeristische sector hun krachten bundelen om gasten warm te maken voor onze provincie. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Samen met alle toeristische partners - publiek en privaat - zijn we erin geslaagd Limburg op de kaart te zetten als populaire kortbijbestemming. Een bewijs dat je samen verder geraakt dan alleen. Daarom trappen we ook het toeristisch werkjaar 2020 op gang als één ploeg.” Om de nieuwe samenwerkingsmogelijkheden voor te stellen, bracht Toerisme Limburg zo’n 450 toeristische partners samen in cultuurcentrum MUZE in Heusden-Zolder.

Toerisme bloeit dankzij samenwerking

De toeristische sector in Limburg bloeit als nooit tevoren. In 2018 werden er 4,3 miljoen overnachtingen geteld. Een stijging van 24 procent sinds 2013. En ook dit jaar blijft de sector het goed doen. De verklaring voor dat succesverhaal? Samenwerking! Tussen alle toeristische partners – publiek en privaat. Daarom brengt Toerisme Limburg voor het zesde jaar op rij alle Limburgse steden, gemeenten en toeristische ondernemers bijeen om de nieuwe samenwerkingsmogelijkheden in 2020 voor te stellen. Igor Philtjens: “Ons uniek samenwerkingsmodel is uitgegroeid tot een duurzaam model met een community van bijna 500 partners. Net geen verdriedubbeling sinds de introductie ervan eind 2014. De forse stijging bevestigt dat ons partnermodel werkt. En dat we dankzij samenwerking het verschil maken voor Limburg.”

partnermoment

25 jaar fietsroutenetwerk als focusthema

In 2020 schakelt Toerisme Limburg nog een versnelling hoger met een frisse communicatiemix – breder én nog gerichter. En een nieuwe marketingaanpak, die de campagnes gedurende twee jaar focust op een bepaald thema voor een grotere impact. In 2020 bestaat het fietsroutenetwerk 25 jaar. Het netwerk verbindt al een kwarteeuw alle troeven die Limburg te bieden heeft, doorheen de 42 steden en gemeenten. Daarom wordt ‘de fiets als verbindings- en ontdekkingsmiddel van het diverse aanbod in Limburg’ hét focusthema van de campagnes in 2020-2021. Om het jubileumjaar compleet te maken, wordt ook de ketting van de Limburg Vakantiegids opnieuw gesmeerd. Met een volledig vernieuwde versie die aansluit op het fietsthema als resultaat.

partnermoment

Verder inzetten op professionalisering

Toerisme Limburg investeert niet alleen in marketing en communicatie, maar ook in de toeristische partners uit de sector. Om hen te inspireren en aan te sporen tot initiatieven die maximaal inspelen op het nieuwe fietsthema krijgen ze een doe-boek aangereikt: 25 tips voor 25 jaar fietsroutenetwerk. Toerisme Limburg zal hun inspanningen om fietsende gasten te verwennen ook extra in de kijker zetten met een nieuw initiatief: de Fietsrijk Awards. Daarmee belonen ze de partners die zich het meest onderscheiden door, of verrassen met, hun fietsvriendelijke initiatieven. “We willen onze partners laten groeien. Daarom blijven we ook in 2020 investeren in verdere professionalisering van de toeristische sector. Zo willen we de tevredenheid bij gasten verhogen en nog meer bezoekers naar Limburg halen. Zodat bedden, terrassen, attracties, … het hele jaar door gevuld zijn”, besluit Igor Philtjens.