PERSBERICHT: 275 FIETSMETERS EN -PETERS IN HET ZADEL VOOR NIEUW FIETSSEIZOEN

26 maart 2019 | Genk

Met de start van de lente komt in Limburg ook het fietsseizoen volop op gang. Hét moment waarop Toerisme Limburg elk jaar de fietsmeters en –peters van Fietsparadijs Limburg samenbrengt. Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Toerisme Limburg: “Deze vrijwilligers engageren zich het hele jaar door om de kwaliteit van het fietsroutenetwerk te bewaken. Zij zijn onze ogen en oren op de weg. En daarvoor mogen ze dus zeker in de bloemetjes worden gezet!” De bijeenkomst vond plaats bij Studio Pieter Stockmans in Genk. Een unieke setting en gelegenheid om te netwerken en elkaar te inspireren om Fietsparadijs Limburg naar een nóg hoger niveau te tillen.

2.000 km goed onderhouden fietspaden

Met meer dan 2.000 kilometer aan goed onderhouden fietspaden, 416 knooppunten en 20.000 blauwe bordjes is Limburg de bakermat van het knooppuntfietsen en hét Fietsparadijs bij uitstek. Het fietsroutenetwerk is de beste manier om de fantastische landschappen en de verborgen parels van de provincie te ontdekken. Zowel voor gasten en bezoekers als voor de Limburgers zelf.

Fietsroutenetwerk succesvol dankzij samenwerking

Het Limburgse fietsroutenetwerk verwelkomt jaarlijks meer dan twee miljoen fietsers. Igor Philtjens: “Die fietstoeristen zijn van groot economisch belang voor Limburg. Omdat de euro’s die zij besteden bij lokale horecazaken, zoals fietscafés en –logies, zorgen voor extra omzet. En omzet zorgt voor jobcreatie.” Het fietsroutenetwerk dankt zijn succes aan de nauwe samenwerking tussen Toerisme Limburg, de provincie, de toeristische partners, de ondernemers, de steden en gemeenten, de regionale landschappen en de onderhoudsteams van de sociale economie. Maar ook de Limburgers zelf dragen bij tot dit succesverhaal. Met op kop de fietsmeters en –peters.

Fietspeters cruciaal voor behoud Fietsparadijs

Deze vrijwilligers engageren zich om minstens één keer per maand elk hun eigen vaste route op het fietsroutenetwerk af te leggen en problemen te melden. Maar liefst 275 meters en peters van over de hele provincie gaan op pad. Samen zorgen zij voor een volledige dekking van het fietsroutenetwerk, van het noorden tot het zuiden. Vandaag ontmoetten de fietsmeters en –peters elkaar op de jaarlijkse bijeenkomst van Toerisme Limburg om stil te staan bij de samenwerking voor het komende jaar. En ervaringen te delen om het Fietsparadijs naar een nóg hoger niveau te tillen.

Kwaliteitsbewaking voor ultieme fietservaring

De samenwerking met deze vrijwilligers is cruciaal. “Als fietsprovincie bij uitstek streven we naar een fietsroutenetwerk dat steeds in topconditie is. Maar meer dan 2.000 kilometer aan bewegwijzerde routes continu controleren, kunnen we niet alleen. Daarom hebben de fietsmeters en –peters een sleutelrol in de kwaliteitsbewaking van het fietsroutenetwerk. Hun werk is onmisbaar om onze fietsers de ultieme fietservaring te kunnen bieden”, besluit Igor Philtjens.

Fietspetermoment 2019

- einde persbericht -

NIET VOOR PUBLICATIE

Beeldmateriaal: visitlimburg.be/pers/Fietspeterbijeenkomst2019

Perscontact Toerisme Limburg:
Leentje Verlinden
Adviseur Pers & PR Toerisme Limburg
leentje.verlinden@limburg.be
+32 11 30 55 71 / +32 478 91 91 46

Missie Toerisme Limburg:
Met publieke en private actoren binnen de vrijetijdseconomie een marktgericht, kwaliteitsvol, attractief en duurzaam toerisme ontwikkelen en stimuleren. Daarbij streven we naar meerwaarde voor alle toeristische actoren en positioneren we Limburg als een sterk merk en als een onderscheidende toeristische bestemming in het hart van Europa.