Aan cultuur en erfgoed geen gebrek in Limburg. Niet alleen is de invloed van het mijnverleden nog steeds erg voelbaar in verschillende regio's, in Limburg ligt ook de eerste stad van België. Bovendien is onze kunst in open ruimte, zoals het doorkijkkerkje, zelfs tot buiten onze landsgrenzen bekend. Klaar voor een flinke portie cultuur?

Verlichte schachtbokken in C-mine Genk

Limburgs mijnerfgoed

Geen enkele periode heeft Limburg zo beïnvloed als de tijd van de mijnbouw. Nergens in Vlaanderen vind je nog zoveel mijnerfgoed als hier. Vandaag zijn de verschillende mijnsites creatieve bodems met een cultureel vormende functie en al het nodige respect voor het verleden.

Bekijk de mijnsites

Kloostertuin aan het Teseum in Tongeren

De oudste stad van België

Tongeren bestond al in de tijd van de Romeinen. Zelfs vandaag zie je nog veel overblijfselen van die rijke geschiedenis in het straatbeeld. Maak je op voor een dagje terug in de tijd.

Bezoek Tongeren

Kunstwerk in open ruimte "Twijfelgrens" in Borgloon

Kunst in open ruimte

Kunst hoort alleen in een museum? Niet in Limburg! Kunst kan je overal tegenkomen, ook buiten, in de natuur. De kunstwerken in open ruimte geven een extra dimensie aan het landschap waarin ze staan.

Waar vind je kunst in open ruimte?

Alle culturele activiteiten in Limburg

John Selbachmuseum mét poppenmuseum - Selbachmuseum

John Selbachmuseum mét poppenmuseum

MAASEIK
Ontdek de immense collectie van schilderijen van de John Selbach Stichting s.o.n. (stichting van openbaar nut), alsook poppen en speelgoed
in het unieke museum gevestigd in het voormalige Ursulinenklooster.

John Selbach (1921-2019) was zijn hele leven een gepassioneerd verzamelaar van kunst en antiek uit de zestiende tot de twintigste eeuw.
Honderden schilderijen, beeldhouwwerken, meubelen en sierobjecten kregen een plek in zijn museum. Zijn partner, Corinne, voegde daar een
collectie antieke poppen met accessoires en speelgoed aan toe op de bovenste verdieping, waar zich vroeger de chambretten van de internen bevonden. Speelpoppen uit de periode van ± 1750 tot 1950, gemaakt o.a. van hout, was, papier-maché, stof en biscuitporselein bevinden zich in diverse ingerichte stijlkamertjes. Naast de poppen is er ook een interessante collectie antieke meubeltjes, serviesjes, blikken speelgoed, stoommachines, automatica, teddyberen, treintjes, autootjes en andere tuttels en frutsels.
Tot 2004 werd dit tentoongesteld in Maastricht aan de Grote Gracht.

Doorheen de 4 verdiepingen van het museum maak je als het ware een culturele reis doorheen de tijd.

Dit museum herbergt een omvangrijke schilderijen-, beelden- en meubelcollectie die teruggaat tot de 16de eeuw en loopt tot het begin van de 20ste eeuw. De schilderijen tonen: interieurs, stadsgezichten, stillevens, landschappen, zeezichten, afbeeldingen van dieren en portretten van mensen.
De Noord-Limburgse Teutenkamer - Teutenkamer

De Noord-Limburgse Teutenkamer

HAMONT-ACHEL
De Teutenkamer brengt een totaalbeeld over de geschiedenis en betekenis van de Teuten.

Het Teutenerfgoed is zeldzaam, maar toch is na heel intensief onderzoek een uit-zonderlijk patrimonium samengebracht dankzij de medewerking van verschillende Teutenfamilies en erfgoedverenigingen.

Daarbij zijn er vele kleine, maar interessante erfgoedstukken in de Teutenkamer ruim in de aandacht geplaatst: portretten van Teuten (Agten uit Eksel, Kenis uit Overpelt, Rijcken uit Hamont), foto’s van individuele Teuten, maar ook groepsfoto’s, Teutenvoorwerpen, waaronder koperen ketels van allerlei maten en gewichten, werkmateriaal, kasboeken in perkamentleer gebonden en vele losse documenten, waaronder de bekende Teutencontracten.

Een spectaculair stuk is een porseleinen pijp van de Ekselse Teutenfamilie Peeten, met een afbeelding van een Teutjager. Ook de Teutenwandelstok, met ingebouwde steekdegen, de ellenstok, het castreermesje en het goudweegschaaltje spreken erg tot de verbeelding.

Topstukken zijn ook het notaboekje van de Borkelse Teut Heuvels, met instructies over het castreren van vee, het eigenhandig geschreven gebedenboekje van de Teutenvrouw Joosten in Gouda, het malafi de boekje ‘De Teuten’ van Pieter Ecrevisse, die in 1844 de Teuten afschilderde als bokkenrijders, of het gedichten-boekje van de literair begaafde Teutenzoon Jan-Matthijs Ballings, uitgegeven door het Maeseycker Weekblad.

Als blikvanger geldt de pop-up Teutenwinkel, inclusief de originele kassa-lessenaar, die de Hamontse Teutencompagnie Ballings-Joosten-Keunen in Harmelen (NL) uitbaatte.

Het Teutenerfgoed bestaat ook uit monumentale Teutenhuizen, waarvan er in Hamont-Achel, Hechtel-Eksel en Sint-Huibrechts-Lille tientallen goed bewaarde voorbeelden bestaan, die deels beschermd zijn. Aan het marktplein van Hamont staan zes Teutenhuizen.
Kasteel Vogelsanck - waterkasteel Vogelsanck van uit de lucht

Kasteel Vogelsanck

HEUSDEN-ZOLDER
Het waterslot Vogelsanck is één van de merkwaardigste kastelen van ons land. Het oudste gedeelte is de basis van de slottoren in ijzeroer en bruine ijzerzandsteen. Het zijn de resten van een donjon uit het jaar 1000. Het meest indrukwekkende gedeelte is in Maaslandse renaissancestijl en dateert van 1637, toen Ferdinand, graaf von Inhausen und Kniphausen, baron van Vogelsanck en heer van Zolder, het liet optrekken. Het is herkenbaar aan de natuurstenen vensteromlijstingen in kruisvorm. De gotische slotkapel van 1445 bevindt zich achter de slottoren en is in dit gedeelte opgenomen (niet zichtbaar vanaf de weg). Het gedeelte links is een verbouwing uit 1875 in Engelse neo-Tudorgotiek. Dit gedeelte werd gebouwd in opdracht van de echtgenote van de toenmalige baron de Villenfagne. Zij was van Ierse afkomst en noemde Lady Camille Preston of the Lords of Gormanstone. Door haar toedoen werd in ons land één van de zeldzame gebouwen in neo-Tudorstijl opgetrokken. Het kasteel is gebouwd rond een rechthoekig binnenhof (niet te bezoeken) waarvan de 4 muren verschillende bouwstijlen omvatten m.n.: Maaslandse Renaissance (1637), Lodewijk XV (1758), neo-Tudor (1875) en Maaslands classicisme (1895). Rond het kasteel strekt zich over 5 ha een Engels park uit. Hiervan is een deel als arboretum ingericht. Dit arboretum, dat destijds door baron Jean-Louis de Villenfagne (1752-1823) werd aangelegd, bezit indrukwekkende exemplaren van uitheemse bomen. Vanuit dit kasteel werd van 1187 tot 1795 de zelfstandige “Heerlijkheid Vogelsanck” bestuurd. Zij omvatte o.a. de dorpen Zolder, Zonhoven, Houthalen en delen van Hasselt, Heusden, Genk en Peer. Dit kasteel werd in zijn duizendjarige geschiedenis slechts éénmaal verkocht, nl. op 27 juni 1741, toen de Portugese graaf Jan-Willem de Souza-Pacheco het domein verkocht aan Gilles baron de Villenfagne. Het kasteel is nog steeds bewoond door de baron de Villenfagne de Vogelsanck.
Het kasteel is niet toegankelijk voor bezoekers.